Fieke

Hoe kan ik gezonder leven?

Word fitter, succesvoller en gelukkiger

Als manager ben je al snel meer dan fulltime bezig met je werk. Zestig uur per week is geen uitzondering. Dan is het verleidelijk om thuis op de bank te ploffen en in het weekend vooral uit te slapen. Maar juist als je hard werkt, is het belangrijk om fit en gezond te blijven. Dan ben je vrolijker, productiever en heb je meer energie. In dit artikel geven we je hier enkele tips voor.

Slapen

Een van de belangrijkste dingen om fit en gezond te blijven, is voldoende slaap. De meeste mensen hebben minimaal zeven uur per nacht nodig om goed te kunnen herstellen en op te laden. Bewaak je nachtrust. Zet bijvoorbeeld elke avond om 21 of 22 uur je mail en je telefoon uit (je kunt bellers bijvoorbeeld een automatische sms sturen dat je ze de volgende ochtend terugbelt) en neem ‘s avonds tijd om te ontspannen.

Kijk niet meer naar beeldschermen, maar lees een boek, neem een bad, doe wat rek- en strekoefeningen of besteed tijd aan je partner. Probeer op een vaste tijd naar bed te gaan en op te staan. Je merkt dat je lichaam daaraan gaat wennen en dat je makkelijker in- en doorslaapt.

Slapen

Een van de belangrijkste dingen om fit en gezond te blijven, is voldoende slaap.

Bewegen

Bewegen

De richtlijn van de gezondheidsraad is om elke week minstens 150 minuten te bewegen, verdeeld over meerdere dagen, en twee keer per week spierversterkende oefeningen te doen. Daarnaast moet veel stilzitten worden voorkomen. Twee keer per week echt sporten is dus aan te raden, ga op zoek naar iets dat je leuk vindt en dat je uitdaagt. Maak daar ook bewust tijd voor vrij in je agenda.

Probeer ook regelmatig iets nieuws (boksen, stand-up-paddling, bootcamp, yoga, klimmen, zweefvliegen). Door nieuwe dingen te leren, stimuleer je je hersenen en je creativiteit, waar je als ondernemer weer van kunt profiteren. Ook is een nieuwe sport een leuke manier om je fysiek in te spannen.

De 150 minuten matig intensief bewegen (een half uurtje per werkdag) kun je op allerlei manieren invullen: fietsen naar de zaak, voetballen met je kinderen, een pauze-wandeling of een avondje lekker dansen. Probeer ook onder werktijd minder stil te zitten. Een gesprek met een personeelslid of adviseur kan ook wandelend. Vaak ontstaan dan juist goede ideeën. Pak de trap en loop naar mensen toe in plaats van ze te mailen of bellen. Daarnaast kun je kijken of sta-bureaus of zitballen een optie zijn voor jou en je medewerkers. Want ook hun gezondheid is belangrijk voor het succes van je bedrijf.

Voeding

Goede voeding is ontzettend belangrijk om fit te blijven. Een valkuil voor ondernemers is dat zij te lang niet eten, waarna ze zo’n honger krijgen dat ze teveel eten of naar ongezonde dingen grijpen. Of dat ze aan het einde van de dag geen zin meer hebben in boodschappen doen en koken en een kant-en-klaarmaaltijd in de magnetron schuiven, of iets bestellen. Dat is voor een keer natuurlijk helemaal niet erg, maar op de lange termijn krijg je zo erg veel zout, slechte vetten en suikers binnen. Dit terwijl groente, fruit en volkorenproducten je meer energie geven.

Maak het jezelf makkelijk door een fruitmand op de zaak neer te zetten en groente mee te nemen als snack. Tijdens vergaderingen kun je druiven of tomaatjes op tafel zetten. Ook je personeel kun je zo stimuleren om wat gezonder te eten. En zorg dat je bijvoorbeeld hardgekookte eieren, volkoren crackers of gezonde soep bij de hand hebt voor de lekkere trek.

Thuis kun je gezonder eten door bijvoorbeeld een abonnement te nemen op een gezonde maaltijdbox, dan hoef je niet meer zelf te bedenken wat je eet en worden boodschappen bezorgd.

Gezonde voeding

Roken en drinken

We hoeven het eigenlijk niet meer te zeggen, maar ontspannen met een sigaretje of een drankje is natuurlijk geen al te gezonde gewoonte. Probeer te stoppen met roken. Misschien kun je dit samen met je rokende werknemers doen, en iets leuks in het vooruitzicht stellen als het jullie lukt. Dat is ook in jouw voordeel, want personeelsleden die niet roken, melden zich doorgaans ook minder vaak ziek.

Ook door minder te drinken kun je fitter worden. Probeer in ieder geval de gewoonte om (bijna) elke dag te drinken af te leren. Je denkt misschien dat het helpt om te ontspannen, maar in werkelijkheid slaap je slechter als je hebt gedronken en heb je minder energie. Bewaar alcohol dus liever voor het weekend of speciale gelegenheden.

Minder roken en drinken
2018-03-02T11:11:21+00:00